Buradasınız : Ana Sayfa //Nazan Dizen Sanat Köşesi//Neşet GÜNAL Resimlerine Sanat Yorumu By Nazan DİZEN

Neşet GÜNAL Resimlerine Sanat Yorumu By Nazan DİZEN

   Uzun sürededir aramızda göremediğimiz Nazan Dizen Hanımefendi bundan sonra her hafta kendi yorumları ile bir ressam ve resimi inceleyerek bizlerle paylaşacağı müjdesi verdi. Ve işte ilk yazısını siz sanat severlerin beğenisine sunuyoruz. Değerli yorumlarınızı yazının sonunda ki yorumlar bölümüne bekliyoruz.                                                    

---Reklamlar---

Neşet GÜNAL  (Nevşehir 1923-2002 İstanbul)

Neşet GÜNAL

---Reklamlar---

Neşet GÜNAL

Res.41:  “Anne ve Çocuk”, t.ü.y.b. 

         İnsan ki,  kadından doğmuştur,  günleri kısadır ve sıkıntıya doyar. Çiçek gibi çıkar ve solar ve gölge gibi kaçar ve durmaz’’.

Kadın olgusu yüzyıllardır süregelen ve işlenen bir konudur. Neşet Günal’ın konusu sadece kadınlar değildir tabiî ki. Gerek çalışan köylünün hayatı,  gerekse bu insanların hislerinin bir anlamda yansıtılması,   diğer bir deyişle ifade edilmesidir. İnsanın bulunduğu ortama yenik düşmesini değil, orada yaşamaya zorlanmış olmasını sorgulayan bir yaklaşım söz konusudur.

Günal’a göre insanın doğayla ilişkisi,  üretim ilişkilerinin tarihidir. Öyleyse,  sürekli başroldeki insanın,  abartılmış el ve ayaklarla anıtsal boyutlarda verilmiş olması, doğadan çok üretim ilişkileri karşısındaki onurlu direnme gücünün simgesidir onda. Tarlanın ıssız bir yerinde toprağını yeşertmeye çalışan bir kadın,  bir köylü kadını. Buradaki kadın,  sadece köy hayatında çalışan kadın değildir. Evde anne, eş, dışarıda kadın. Sorumlulukları olan,  yapması gereken işleri olan ve bu işlerinin ertelememesi gereken bir kadın vardır karşımızda. İşine öylesine dalmıştır ve bir an önce bitirmesi gerekmektedir ki ayağında çözülen ayakkabısını bile fark edememiştir bu kadın. Öyle ki,  bir kadının en büyük hissiyatı,  en hassas noktası annelik olmasına rağmen,  işini bitirmeye,  önündeki toprağını ekmeğini çıkarmak için bir an önce çapalamaya uğraşmaktadır. İşini bir an önce bitirmesi gerekir. Çünkü onu evinde başka sorumluluklar beklemektedir. Bir yandan da annedir ve bakması gerektiği çocuğunu yanı başına bırakmıştır. Tabi, bu bırakmışlık ilgisizlik değil,  tam tersine diğer bir sorumluluğunu da yitirmeyen annenin olağan bir uğraşısıdır.

Yerde oturan çocuk, bir yandan annesinin varlığıyla kendince bir korunma içgüdüsü sağlamakta,  bir yandan da izleyiciye bakmaktadır. Bu bakış,   bir yardım,  isyan çağrısı gibidir. Çalışmak zorunda olan annesinin yakarışlarına tercüman olmaktadır. Annesinin başını yerden kaldırarak onunla ilgilenememesinin,  ayakkabılarının bağının çözüldüğünü fark edemeyişinin bir isyanıdır. Ben buradayım,  annem burada,  biz buradayız demektedir. Burada sadece anne ve çocuğun yakarışı değil,  tüm Anadolu insanının yakarışı,  hayatının bir kesiti sunulmaktadır. Yani yine genel bir köy insanının hayatına sesleniş vardır burada. Eller yine çalışmanın verdiği kuvvetlilikle kalınlaşmış ve kemikleşmiştir. Zamana ve yaşamının zorluklarına direnen,  göğüs geren,  yıkılmamaya,  pes etmemeye,  her şeye rağmen ayakta kalacağının mesajını verir. Buradaki ana tema kadının çalışması,  bu çalışma olgusuyla birlikte oluşturulan sonuçlardır.

Zamanın tanığıdır çocuk. İzleyiciye yardım isteyen gözlerle bakarak çaresizliğinin,  isyanının,  sahipsizliğinin şeklini gözler önüne sermektedir. Gökyüzü; umuttur,  sonsuzluktur. Şimdi de karşımıza umuda ve sonsuzluğa ulaşmak isteyen bir kadın olarak çıkıverir.

 Gökyüzünün beyazıyla,  kadının saçındaki beyaz renk birbirine yakındır. Günal, desen tadında gerçekleştirmiştir çalışmalarını. Figürler oldukça kütleli,  hacimsel,  fark edilir bir şekilde resmedilmiştir. Yere paralel oturtulan çocuk dikey yerleştirilmiş anne ile şekilsel zıtlığı paylaşır. Önde, açık renkten arkaya doğru ileriye gidişi,  derinliği simgeleyen bir renk perspektifiyle karşılaşırız.

Renkler toprak renkleridir. Bulunduğu,  yaşadığı,  emek verdiği toprağın renkleridir. Kahverengi tonları saçlarda,  kazma sapında,  kazmada,  çocuktaki saçta,  kıyafette, toprakta, arkada kullanılan mekânda görülür. Kadının ayakkabısının rengiyle,  çocuğun kıyafetinin,  kazmanın rengi aynıdır. Bu renkleri,   birer nokta olarak kabul ettiğimizde, noktaları birleştirirsek bir üçgen çıkacaktır.  Simetrik olarak renkler yerleştirilmeyerek, başka bir deyişle zıtlık oluşturularak denge sağlanmış olur. Kadının kıyafetindeki sarı tonu ile çocuğun önlüğündeki sarı tonu aynıdır. Çocuğun saçına vuran ışık kısmında da sarı tonu vardır ki bu ton diğer yerlerde kullanılan sarı renklerden biraz daha koyudur. Pütürlü bir yüzey kullanmasındaki amaç,  toprağın çalışmalarındaki ana öğeyi oluşturmasındandır. 

Toprak,  biz var olamasak da yaşamımızın her noktasında yerini alır. Başka bir anlamda,  topraktan geldik, toprağa gideceğiz izlenimiyle toprağın ne kadar kutsal olduğu vurgulanmaktadır.

Neşet GÜNAL

Neşet GÜNAL

            Res.42:  “Köylüler”,  t.ü.y.b. ( Neşet Günal’dan  başka bir çalışma)

                                                             Nazan DİZEN

                                                                                 Painter   and   Art teacher  


[1] Richard Leppert,  Sanatta Anlamın Görüntüsü,  Bs. 2,  Ayrıntı Yayınları,  İstanbul 2009,  s. 100

Google Aramaları:

    neşet günal eserleri nelerdir,neşet günal eserleri,neşet günal eserlerinde ele aldığı konular,neşet günal eserleri hakkında bilgi,neşet günal\ın eserlerinde ele aldığı konular,neşet günal anne ve çocuğu,Neşet Günal\ın çocuklar adlı eseri yorumu,neşet günal eserleri ve adları,neşet günalın resim yorumcusu,neşet günal eserlerinin adları

Etiketler: , , , , , ,

5 Yorum yapılmış " Neşet GÜNAL Resimlerine Sanat Yorumu By Nazan DİZEN "

  1. name dedi ki:

    hmmm kolanın tadı çok güzeldi

  2. zeyneb dedi ki:

    sanki ss alamıyoz

  3. Ali dedi ki:

    sağ tık yapınca başka kapıya diyor pislik

  4. ADA dedi ki:

    gerizekalılar başka kapıyaymış

  5. enes dedi ki:

    Niye ”başka kapıya” yazzıyor

Copyright © 2011 Yaşamdan Yansımalar | Eneger.com. Tüm hakları saklıdır.
Sitemap - Gündemi takip etmek için Haber Sırası sitemizi ziyaret edin.
Yandex.Metrica